
EVC
Volvo Penta lanserer ny generasjon elektronisk fartøystyringssystem
03/06/2019 Volvo Penta
Det sofistikerte EVC-systemet (Electronic Vessel Control) er designet med hele båten i tankene. Med en helt ny elektrisk arkitektur tilbyr det oppgraderte EVC-systemet (EVC2) nye funksjoner, for eksempel et enkelt tilkoblingspunkt og muligheten til å styre EVC-funksjoner for hele fartøyet og drivlinjen uavhengig.
Da Volvo Pentas banebrytende EVC-system første gang ble lansert i 2003, var det høyden på innovasjonen - og har holdt seg slik siden den gang. Den har etablert seg som målestokken takket være introduksjoner som Joystick Docking, Dynamic Positioning System og Glass Cockpit. EVC-systemet har gjort det mulig for selskapet å integrere disse systemene i hele båten, og levere på Volvo Pentas enkle båtfilosofi - noe som gjør båtopplevelsen enklere og mer tilgjengelig.
"EVC-systemet kobler og administrerer den interne kommunikasjonen mellom motor og drivlinje, spaker og skjermskjerm - noe som gir fartøyeiere integrert funksjonalitet og enklere drift, sier Jonas Welinder, produksjonsplanlegger, marin elektronikk hos Volvo Penta.
Med introduksjonen av EVC 2 får systemet en større oppdatering med en ny elektrisk arkitektur som sikrer raskere nedlasting av programvare, forbedret diagnostikk og sporbarhet, i tillegg til å tilby muligheter for å oppgradere til ekstra funksjonalitet i fremtiden.
Med en ny Satin Grey joystick og kontrollspak, har systemet også blitt oppdatert visuelt til et mer moderne utseende.
Større uavhengighet
"Den nye EVC er laget med den hensikt å skape en fullstendig fartøynivåtilnærming til systemet, noe som gjør EVC-systemet mer uavhengig av drivlinjen for å bedre forberede seg på fremtiden," fortsetter Welinder. Mens motoren er fremdriftsenhet, er EVC den elektriske plattformen som styrer funksjonaliteten og funksjonene. Dette tillater en enkel bestilling, levering og installasjon av både motoren og alle EVC-funksjonene. ”
Fordel for kundene
En viktig ny funksjon er vedlikeholdsassistenten ombord, som informerer brukerne om servicedatoer, samt holder oversikt over tidligere service og diagnostisk informasjon, med en sanntids klokke.
Volvo Penta har også introdusert styre-for-wire som standard på både enkel og dobbel installasjon av den nye DPI-stasjonen - og eliminerer behovet for hydraulisk væske ved roret og gjør tilgjengelig EVC-funksjoner som lav hastighet og DPS (Dynamic Positioning System) til et bredere spekter av applikasjoner.
EVC 2-plattformen har nå bare et enkelt tilkoblingspunkt, uavhengig av hvor mange motorer som er i installasjonen. Dette gir enklere vedlikehold, samt forbedret nedlasting av programvare og diagnostikk.
Fordeler for båtbyggere
Den moderne elektriske arkitekturen til EVC 2 gjør det mulig å koble flere funksjoner til skipets økosystem, noe som gir byggherrer mer fleksibilitet i hele prosessen med å bygge en båt, helt fra bestilling, produksjon og levering
I fremtiden vil EVC 2 fungere som den viktigste aktiveringsenheten, inkludert fjerndiagnostikk og tilkobling. Det vil danne grunnlaget for å koble alle fremtidige funksjoner i en båt og la nye tjenester lastes opp hvor som helst i verden - når automatiserte tilkoblede og elektriske funksjoner blir tilgjengelige.