ASSISTED MANEUVERING CONCEPT | J Weiberg Gulliksen
top of page
Volvo-Penta-Stacked-Spread-Word-Mark-White.png

Assisted maneuvering concept

Volvo Pentas assistert manøvreringskonsept vil være din første førstekamerat
(Mai 2019)


Siden live-demonstrasjonen av sin egen-docking-teknologi, har Volvo Penta mottatt innspill fra et bredt spekter av interessenter om hvordan de skal utvikle konseptet. Basert på dette innspillet er ny funksjonalitet utviklet i form av assistert manøvrering - og tar det første trinnet på reisen til full automatisering.

Det har gått nesten et år siden Volvo Penta avduket sin geniale bragd som ingeniørfag - konseptet for selvdokking. I en live demonstrasjon manøvrerte en 68 yacht utstyrt med teknologien seg automatisk inn i den tetteste kaia. "Bragden vakte oppmerksomheten til ivrige båtfolk, interessenter i marin industri og et stort publikum på sosiale medier - og vekket noen store samtaler," husker Anders Thorin, produktansvarlig elektronikk, Volvo Penta. Og i ekte Volvo Penta-stil, lyttet de og svarte på rådene.

Bransjens stemme
"Den selvdokkende demoen ga oss en mulighet til å samarbeide med et bredt spekter av interessenter," forklarte Thorin, "Å reflektere over deres innspill styrket vår overbevisning om at det er stor interesse for funksjoner som hjelper båtfolk, ikke bare helautomatisert dokking, men også sjåførassistanse for alle slags situasjoner. ”Båtfolk ønsker teknologi som kan bistå i vanskelige manøvrer og hjelpe med å holde båter fremdeles i vannet uten å måtte kompensere manuelt for bevegelse av vind og strøm. En funksjon som dette vil hjelpe båtfolk å gå gjennom overfylte eller smale stier, og passere låser eller forberede seg til å legge til kai. ”

Med dette ombord har selskapet besluttet å ta en trinnvis tilnærming til selvdokkingsteknologi.

Det første trinnet er å gjøre det enkelt med funksjoner som hjelper til med dokkingsprosessen.

Denne nye assisterte funksjonaliteten er basert på å integrere eksisterende teknologi sammen på en ny måte. Målet er å gjøre det lettere å unngå potensielle hindringer ved å bruke kamerafunksjonalitet, og gi føreren til å få et syn på hva som er i vannet. (Tenk på et kamera inne i bilen din som hjelper til med å parallellparkere og sikkerhetskopiere.)

Denne trinnvise tilnærmingen mot full automatisering vil også gi sensorteknologien ekstra tid til å modnes og tilpasse seg de marine markedene og gi kunder og utbyggere tid til å utvikle tillit til teknologien.

Forbedret systemintegrasjon
Det første trinnet - assistansefasen - er for øyeblikket i utviklingsstadiet og skal lanseres i 2020. “Dette vil involvere få nye komponenter, for det meste programvareforbedringer som hjelper eksisterende systemer til å fungere på en mer integrert måte. Denne programvaren vil bruke funksjonene til Volvo Pentas unike joystick (Inboard Performance System) (IPS) og Dynamic Positioning System, for å gjøre en assistert dokking / manøvreringsfunksjonalitet. Det vil også være mulig å kombinere ny funksjonalitet med kameraets surround-funksjonalitet for å gi båtfolk en bedre utsikt - og fører utviklingen til det andre trinnet - den unngåelsesfasen. ”

Hvordan det assisterte systemet vil fungere
Dynamiske posisjoneringssystemets evne til å gjøre båten "stille" i vannet er en funksjon som har vært tilgjengelig siden 2009. Den er nå foredlet slik at den kan brukes i en meget nær kvart manøvrering. Den nye tilnærmingen vil hjelpe sjåføren ved å integrere den mer effektivt med joystick-funksjonaliteten slik at båten vil bevege seg i nøyaktig retning og retning som kreves, stoppe og holde posisjon når du ikke beveger joysticken. Dette eliminerer effektivt utfordringene med å kjøre båten og være vanskelig å få til å bevege seg i en rett linje.

Det nye systemet vil også hjelpe operatøren når det gjelder synlighet. Ved hjelp av kameraer montert rundt båten kan systemet vise fugleperspektiv * av båten og dens omgivelser på Glass Cockpit-skjermen.

Samtale driver innovasjon
Denne rådgivende stilen er ikke ny for Volvo Penta, som er kjent for å lytte til kundene sine og implementere endringer i eksisterende produkter. Det som imidlertid er nytt, er denne ideen om å få innspill fra et så bredt spekter av interessenter før et produkt til og med har gått på markedet. Thorin bekrefter at: "Dette er uvanlig at vi er så samarbeidsvillige om et så innovativt produkt - men denne tilnærmingen viser seg å være inspirerende for alle berørte og bidra til å drive ideer i riktig retning og bringe dem til markedet mye raskere."

Denne svært effektive måten å jobbe for å introdusere ny teknologi trekker frem ideen om å utnytte eksisterende teknologi og foredle den for å skape en enda mer nyttig ‘lettbåt-tjeneste’ for kunden. Med trinnvis tilnærming er Volvo Penta blant de første som utvikler denne manøvrerassistanse-og-unngå-teknologien og er fortsatt en pioner innen Easy Båt- og dokkingfunksjonalitet.

bottom of page