Volvo Pentas nye utgave D13 IPS1350 driver nå større semi-displacement båter.
top of page

Volvo Pentas nye utgave D13 IPS1350 driver nå større semi-displacement båter.

Den nye utgaven Volvo Penta D13 fremdriftssystem leverer fordelene med Volvo Penta Inboard Performance System (IPS) til semi-displacement yachter.

Volvo Penta begir seg ut i nye farvann ved å utvide IPS-fremdriftssystemet til det større semi-displacement yachting-segmentet med det oppdaterte D13 IPS 1350 semi-displacement (SD). Den nye utgaven av Volvo Penta D13 fremdriftssystemets momentkurve er modifisert for å takle høyere trykkbelastning i lavere hastigheter. D13 IPS 1350 SD har også et bredere hastighetsområde ned til 19 knop (tidligere 25 knop). Med denne nye utgaven D13 IPS1350 kommer også introduksjonen av to nye propeller til Q-serien - QS4 og QS5 - begge vil bare være tillatt for bruk med den nye D13 IPS 1350 SD. En av de viktigste fordelene med fremdriftssystemet D13 av den nye utgaven er at et bredere spekter av båtfolk kan bruke IPS-funksjonene som tidligere ikke var tilgjengelige for større semi-forskyvningsbåter. De viktigste fordelene med Volvo Penta IPS, sammenlignet med innbyggingsakselen er økt komfort ombord, økt drivstoffeffektivitet og lengre rekkevidde. Som et integrert marint fremdriftssystem leverer Volvo Penta IPS også en intuitiv ombordopplevelse gjennom enkel styrespak. De individuelt styrbare IPS-stasjonene - styrt av joysticken - sørger for ultra-responsiv håndtering og pilotlignende kontroll når manøvrering og dokking. Dette lar eierne navigere i trange rom, utføre vanskelige manøvrer og opprettholde enestående stabilitet under alle sjøforhold. I tillegg er funksjoner ombord integrert fra roret til propellene, og gir en sømløs opplevelse for sjåføren. "Nylig har vi sett en trend med at større yachter går ned i fart," forklarer Björn Rönnvall, produktsjef Volvo Penta. "Vi ønsket å kunne bringe fordelene med vårt IPS-system til disse større tregere semi-forskyvningsbåtene, og det er det vi har oppnådd med denne oppdateringen." Den nye D13 IPS 1350 SD-utgaven gir allerede IPS båtdrømmen liv i det større seilbåtsegmentet - Absolute Navetta 73, ISA 93 Extra og Arcadia Sherpa XL er alle drevet av den nye utgaven IPS 1350 SD, samt, Mangusta 33 - som skal avdukes i år. “Dette er en stor prestasjon både for kundene våre, men også for Volvo Penta som virksomhet,” sier Rönnvall. "Vi kan nå tilby vårt IPS-system til et bredere og større størrelsesområde yachter enn noen gang før."


bottom of page